مانع بزرگ تولید3
جولان برندهای خارجی و تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی
یکی دیگر از میراث شوم دوران پهلوی تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی است؛ در خاندان و فرهنگ پهلوی همواره دید تحقیرآمیزی نسبتبه کالاهای ایرانی وجود داشت و امروز نیز این میراث در بین مردم کشور ما باقیمانده است. متاسفانه از منظر عموم مردم غالبا برند «ساخت ایران» جزو برندهای نامرغوب شناخته میشود.
متاسفانه هنوز که هنوز است برخی از مردم کالای خارجی را صرفاً بهدلیل خارجی بودن (چه در ظاهر، چه بهکارگیری حروف خارجی و…) به کالای ایرانی ترجیح میدهند. تغییر نامگذاری نشانهای تجاری (برندها) و بستهبندی آنها و استفاده از نامهای ایرانی بجای نامهای خارجی (نظیر تبدیل گلرنگ به اَوِه، حریر به سافتلن یا مزمز به سنسیشن) و نیز عرضه بسیاری از پوشاک باکیفیت ایرانی ولی نام خارجی بهطوری که تولید و عرضه مارکهای خارجی در بازار تهران مکانها و فروشگاه های شناختهشده و مخصوص دارد، شاهدی بر این موضوع است.
میزان شغل در اثر مصرف کالای ایرانی:
اگر مردم ایران از کالای ایرانی استفاده کنند، بیکاری بسیار کاهش یافته و حمایت از تولیدکننده باعث رونق کار آنان میشود. به عنوان نمونه می توان به تعدادی از آنان اشاره کرد:
مصرف چای ایرانی بیش از ۷۵۰۰ شغل
استفاده از کفش ایرانی بیش از ۱۴۰۰۰ شغل
استفاده از شکلات بیش از ۱۳۰۰۰ شغل
استفاده از مواد شوینده بیش از ۱۶۰۰۰ شغل
استفاده از پوشاک بیش از ۷۰۰۰۰۰ شغل
استفاده از لوازم تحریر بیش از ۳۰۰۰ شغل
استفاده از مسواک بیش از ۳۰۰۰ شغل
استفاده از خودکار بیش از ۲۵۰۰ شغل
استفاده از اسباب بازی بیش از ۲۵۰۰ شغل
استفاده از تایر خودرو بیش از ۷ هزار شغل
استفاده از پارچه بیش از ۱۲ هزار شغل
استفاده از روسری خانمها بیش از ۱۹۸۰۰ شغل
استفاده از ظروف کریستال بیش از ۴۰۰۰۰ شغل
استفاده از لوازم خانگی ۳۰۰۰۰ شغل
ادامه دارد….