مانع بزرگ تولید10
10 فروردین 1400 توسط راحیل
فقدان یادگیری و تسلط بر فناوری
از زمان ورود صنایع مدرن به ایران بسیاری از واحدهای تولیدی کشور عادت کردهاند فناوری مورد نیازشان را از شرکتهای دیگر خریداری کنند و وارد فرایند یادگیری و مالکیت و توسعه فناوری نشوند. بهخصوص در بنگاههای بزرگ، کمتر واحد تولیدیای میتوان سراغ گرفت که بر اساس «خلق فناوری» تأسیس شده باشد؛ یا نیازهای فناوری خود را به مراکز پژوهشی سفارش بدهد و بر اساس نیاز بازار، محصولات جدید با فناوریهای پیشرفته روز تولید و عرضه کند. این عادت تا به امروز نیز تداوم داشته، موجب شده واحدهای تولیدی ایرانی بهطور عمومی از نظر فناوری و همراهی با نیاز بازار منعطف نباشند و از رشد همگام با رقابت جهانی عقب بمانند. لذا محصولات آنها چه از نظر ظاهری و چه از نظر کیفیت و قیمت نمیتواند با رقبای خارجی رقابت کند.
ادامه دارد…