رزق کریم (مسائل اقتصادی)

فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ/سوره مبارکه حج/۵۰
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

در مسیر مهار قیمت‌ها چند ملاحظه و زیرساخت نیاز داریم

18 مهر 1399 توسط راحیل

در مسیر مهار قیمت‌ها چند ملاحظه و زیرساخت نیاز داریم که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ایجاد مرکز رصد و پایش قیمت‌ها
می‌بایست مرکزی برای رصد و پایش قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی ایجاد کرد که به صورت برخط و بهنگام از نقاط مختلف جغرافیایی و سایت‌های اینترنتی و نیز گزارش‌های مردمی و نیز، بازرسی‌های میدانی، قیمت‌ها را تجمیع نماید. سامانه‌ای برای انجام این کار باید ایجاد شود که وظیفه تجمیع قیمت‌ها را بر عهده داشته باشد. در کنار آن، باید داشبوردی برای مدیریت و نظارت بر قیمت‌ها طراحی و پیاده‌سازی کرد. این مرکز، وظیفه سیاست‌گذاری و هماهنگی در تعیین قیمت‌ها و نظارت بر قیمت‌گذاری توسط اتحادیه‌ها، اصناف و فعالان زنجیره تامین را را بر عهده دارد.

ایجاد کارگروه ویژه با همکاری سران سه قوه و بخش‌های تابعه
در دوران بیماری کرونا، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا ایجاد شد که تمامی دستگاه‌ها و قوا در پیشبرد آن همکاری داشتند. می‌توان کارویژه‌های جهش تولید، رفع موانع جهش تولید و نیز مدیریت قیمت‌ها را نیز به این کارگروه یا کارگروه مشابهی که اعضای آن همانند اعضای ستاد تنظیم بازار باشند ایجاد کرد. اما تجربه نشان داده است که کارگروه‌هایی که به نحوی به وزارت صمت بازمی‌گردند، متاسفانه چندان موفق نیستند. بنابراین باید کارگروهی ایجاد شود که برای اخذ تصمیمات مختلف در بخش تقنین، اجرا و نظارت قضائی اختیار تام داشته باشد و در کمترین زمان ممکن تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی قدرتمند به منظور برقراری ارتباط دو سویه با رسانه‌ها و مردم
انجام کارهایی که ماهیتا جنبه مدیریت بحران دارند، نیازمند پیوست و ساختار رسانه‌ای منسجم و قدرتمندی هستند که به خوبی اذهان عمومی را مدیریت کنند. در موضوع مدیریت بیماری کرونا، جا انداختن استفاده از ماسک، در کنار دستور رئیس جمهور محترم، با انجام کارهای رسانه‌ای پیوسته و توام با ذوق و سلیقه توسط اصحاب رسانه صورت پذیرفت. بسیاری از تنش‌ها و التهابات موجود در بازار، ماهیتا ذهنی و روانی هستند که منجر به تحریک تقاضا و پذیرش افزایش قیمت توسط مردم و خریداران می‌شوند. وجود مرکز رسانه‌ای که همانند سفرهای نوروزی یا بروز بحران، مرجع ارائه اخبار صحیح و موثق است، می‌تواند کمک شایانی به مدیریت قیمت‌ها در بازار نماید.

بازگرداندن اعتماد بین حاکمیت و مردم
در موضوع بیماری کرونا، پس از عبور از موج اول، مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی توجهی کردند. در موج دوم، همه بخش‌های حاکمیتی کاملا صادقانه و منسجم، از خطرات ابتلا به بیماری کرونا سخن گفتند. در موج اول مردم بسیاری از نکاتی که توسط مسئولین رسمی بیان می‌شد را با گفته‌های شبکه‌های اجتماعی مطابقت می‌دادند و در نهایت مطابق با خواست خود عمل می‌کردند! اما در شرایط کنونی و در موج دوم، تحقیقا بسیاری از مردم به نکات مطرح شده توسط مسئولین توجه و عمل می‌کنند. این نشان از بازگشت اعتماد فی مابین مردم و حاکمیت در موضوعی خاص است. در خصوص قیمت کالاها، چنانچه یکی از مسئولین بگوید امروز کالا نخرید و فردا ارزان می‌شود، به هیچ وجه مردم توجهی ننموده و کار خود را می‌کنند. این نتیجه دفعات مکرری است که برخی مسئولین در قاب تلویزیون سخن از کاهش نرخ ارز و سکه و امثالهم کرده‌اند و مردم نتیجه معکوس آن را دیده‌اند. یکی از الزامات کلیدی برای مدیریت روانی جامعه و مهار قیمت‌ها، صداقت و ایجاد رفتار دوسویه بین مردم و حاکمیت در مدیریت و اعلام قیمت‌هاست.

نقش کلیدی مردم و نهادهای مردمی در مدیریت قیمت‌ها
مهمترین اقدامی که برای مهار قیمت‌ها باید انجام پذیرد، همراهی و نقش‌آفرینی مردم است. مردم هم می‌توانند با مدیریت زمان خرید خود، راه را برای سودجویان و سوداگران در افزایش قیمت‌ها ببندند و کاری کنند که عرضه کننده کالا ناچار شود برای تحریک تقاضای مردم، قیمت را کاهش دهد. هجوم برای خرید کالا از ترس و نگرانی افزایش قیمت کالا و اهمیت دادن به شایعات، موجب تشویق متخلفین برای افزایش قیمت‌ها خواهد شد. از سوی دیگر، مردم بهترین ناظرین هستند که همکاری با آن‌ها نیازمند صرف هزینه و استخدام آن‌ها نیست! بسیاری از نهادهای نظارتی با کمبود نیرو مواجه هستند. می‌توان از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و خود مردم برای نظارت بر عملکرد زنجیره تامین کالا در قیمت‌گذاری و کیفیت کالا بهره برد.

حسین میرزایی-مشاور حوزه دولت الکترونیک

?توجه:درج مطالب غیراز بیانات امام خمینی وامام خامنه ای صرفا جهت آگاهی مخاطبین است ونه تأیید ونه رد می شود?

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: زیرساخت ها ستاد تنظیم بازار سیاستگذاری ها مهار قیمت ها کرونا

موضوعات: اقتصاد, کارشناسان وتحلیل گران واساتید لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

رزق کریم (مسائل اقتصادی)

این وبلاگ براساس منویات مقام معظم رهبری وامام خمینی وبرخی نظرات اساتیدومتخصصان وکارشناسان پیرامون مسائل اقتصادی جهت دسترسی راحت طلاب به بیانات مستند ایجاد گردید.
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اقتصاد
  • بیانات حضرت امام
  • بیانات امام خامنه ای
  • کارشناسان وتحلیل گران واساتید
  • مناسبتی
  • شهدا وعلما
  • قرآن وحدیث
  • داستان.حدیث.رزق وروزی.

Random photo

نمودار 13 مانع بزرگ تولید

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

  • ترنم گل
  • دل تنگ نجف
  • زفاک
  • مجنون الحیدر

آخرین مطالب

  • بازاری دوستدار اهل بیت
  • سوال: فرق بین رزق حلال و رزق طیب در چیست؟
  • به دشمن خوش بین مباش
  • خودرو خوب حق مردم است..
  • بورس، امروز هم اوج گرفت!
  • آقای هوافضای سپاه
  • مشکل معیشت مردم در وین و واشنگتن
  • علت کاهش قدرت خرید
  • پای درس حضرت علی (علیه‌السلام)
  • دپوی ۶میلیون تن کالای اساسی در گمرک
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس