رزق کریم (مسائل اقتصادی)

فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ/سوره مبارکه حج/۵۰
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

بازاری دوستدار اهل بیت

24 آبان 1403 توسط راحیل
بازاری دوستدار اهل بیت

الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما كَتَبَهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ :

فَليَعمَل كُلُّ امرِىً مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا


امام مهدى عليه السلام ـ در نامه اى از آن حضرت به شيخ مفيد :

هريك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از كارى كه او را به نفرت و خشم ما نزديك مى سازد، دورى كند


بحارالأنوار جلد53 صفحه176

 نظر دهید »

سوال: فرق بین رزق حلال و رزق طیب در چیست؟

17 دی 1401 توسط راحیل

 

و اما… واژه شناسی…
“طیب” به چیزهای پاکیزه گفته می‌شود و در معنای وسیعی کار برد دارد .
وقتی گفته می شود زمین پاک، مراد زمینی است که صلاحیت برای کاشت گیاهان را دارد، و نسیم پاک، مقصود باد ملایمی است که شدت ندارد، طعام طیب یعنی غذای حلال و گوارا،
اصل طیّب آن است که حواسّ و نفس انسان از آن لذّت می برد٬ دلچسب و طبع پسند…

حلال: حل به معناي گشودن است «حل العقدة» يعني گره گشايي كردن است،
و به تبع آن٬ حرام به معني چيزي است كه از آن منع شده (گره دار) چه اينكه اين منع با تسخير الهي باشد يا به منع قهري يا عقلي يا شرعی…

حلال و ظهور آن…ً
ظهور حلال در آن است که حق دیگران در آن نباشد و مزاحمت با حقوق دیگران نداشته باشد و تابع وساوس شیطان بودن ظاهراً تجاوز از حلال و طیّب است.
بعبارتی هیچ گِرِهی در آن نیست و گره‌ها را نیز گشاینده است…
نکته لطیف و مهم… اهمیت لقمه ی حلال در اسلام عزیز را دریابید و احتراز شدید اسلام از حرامخواری و رابطه اش را با گره ها و مشکلات در زندگی…

نتیجه…
پس روزی حلال و طیّب از هم جدایی ندارند و خشنودی و رضامندی نفس را ضامنست…
و حرام و کریه انسان را از حریم بندگی خارج می کند٬ زیرا فطرت انسان پاکیزه و طیب را طلب دارد. البته توجه به اینکه حلیت٬ مربوط به حقیقت شئ است و چه بسا رزقی بظاهر طیب باشد اما حلال نباشد. مثل حلوای شیرینی که برای مولا آوردند و مولا با بصیرت حرمت آن را (رشوه بودنش) را تشخیص دادند و آن را نپذیرفتند…

دقت بفرمایید…
از آنجایی که حقایق اشیاء نزد حق متعال و اوحدی انسان‌هایی که حق آن‌ها را از حقیقت باخبر نموده است٬ می باشد٬ پس تبیین حلال و حرام باید از جانب پروردگار و حضرات معصومین علیهم السلام٬ صورت بگیرد…

نکته‌ای عرفانی از اهلش برای حلال و طیب بودن روزی‌های عنایت شده‌ی معنوی…

الف . ارزاق اعم از مادی و معنوی (علم و…) از جانب خداست.

ب . اگر راه کسب علم را بعنوان رزق معنوی بر خویش ببندیم و بخاطر سحتی آن٬ سرباز زنیم…
رزق طیّب علم را بر خویش حرام کرده ایم…

دقت بفرمایید…
علم الهی و مفید هم حلال است هم طیب…
اگر بدنبالش برای کسب آن نرویم٬ آن را بر خود حرام کرده ایم…

ج . رزق مادی را از طریق درست بدست آوردن و با پرداخت وجوهات شرعی٬ آن را حلال کردن یک بحث است…
اما برای طیب کردن رزق مادی خویش٬ باید آن را در جهت رضایت حق بکار گرفت…

د . نکته ی دیگر٬ اینکه خداوند ارزاق مادی و معنوی را در اختیار انسان قرار می‌دهد٬ اگر کسی فکر کرد استحقاق این روزیها را داشته و خود را تافته ی جدا بافته٬ ببیند…
و یا اینکه بر اثر زحمت خود٬ رزق را بدست آورده است (چون ادعای قارون)…
این نگاه سبب می‌شود روزی طیب خود را با خودخواهی ها و…حرام بنماید…

فراموش نکنیم که آنچه حق متعال عنایت نموده است ، هذا من فضل ربّی می باشد و وظیفه ما شکرگزاری و استفاده در جهت عبودیت می باشد.

 نظر دهید »

دزدخیزترین کشورهای جهان!

30 اردیبهشت 1400 توسط راحیل
دزدخیزترین کشورهای جهان!

?دزدخیزترین کشورهای جهان!

?نمودار فوق تعداد سرقت به ازای هر صدهزار نفر را در کشورها نشان می‌دهد.
کشورهای غربی که اساس تمدن آن‌ها بر سرقت‌های کلان و تاریخی است در بالای جدول قرار گرفته‌اند.

✅بیایید با نگاه مقایسه‌ای به آمار جهانی، جایگاه واقعی خود را در جهان بهتر بشناسیم و از خودتحقیری بپرهیزیم.

 

#تمدن
#دزدخیزترین_کشورهای_جهان

 نظر دهید »

خداوند به بندگانش ظلم نمى كند.

10 اردیبهشت 1400 توسط راحیل
خداوند به بندگانش ظلم نمى كند.

✍امام على عليه السلام:

به خدا سوگند، هرگز ملتى در زندگىِ مرفّه و پر نعمتى نبوده اند و نعمت و رفاه از آنان زائل نشده است، مگر به سبب گناهانى كه مرتكب شده اند،

چرا كه خداوند به بندگانش ظلم نمى كند. اگر مردم به هنگامى كه بلاها و سختى ها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى خوب و دلى مشتاق به پروردگارشان پناه مى بردند، بى گمان هر از دست رفته اى به آنان باز مى گشت و هر فاسدى اصلاح مى شد.

?نهج البلاغه، از خطبه 178

 

 2 نظر

رهاکردن عشار از هول قیامت

04 اردیبهشت 1400 توسط راحیل
رهاکردن عشار از هول قیامت

 

#نکات تفسیری?

شترهای عِشار را از ترس قیامت رها می‌کنند

عشار آن شترهایی که ده ماه از بارداری آنها گذشته است عشراء هستند وقتی که ده ماه گذشته کم‌کم موقع این است که بارش را به زمین بنهد. گران‌ترین شتر و ارزشمندترین شتر آن وقتی است که نزدیک است بارش را به زمین بنهد؛ برای اینکه هم فرزند آورده، هم شیر آورده، این را می‌گویند «عشراء» این گونه از شترهای عشراء را می‌گویند «عِشار». این دسته شترهای عشراء را از ترس قیامت رها می‌کنند ﴿وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ﴾ و کسی به سراغ اینها نمی‌رود.

آیت الله جوادی آملی

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 21
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

رزق کریم (مسائل اقتصادی)

این وبلاگ براساس منویات مقام معظم رهبری وامام خمینی وبرخی نظرات اساتیدومتخصصان وکارشناسان پیرامون مسائل اقتصادی جهت دسترسی راحت طلاب به بیانات مستند ایجاد گردید.
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اقتصاد
  • بیانات حضرت امام
  • بیانات امام خامنه ای
  • کارشناسان وتحلیل گران واساتید
  • مناسبتی
  • شهدا وعلما
  • قرآن وحدیث
  • داستان.حدیث.رزق وروزی.

Random photo

#ساخت_ایران روزنه امید اقتصاد ایران در شرایط تحریم است

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

  • انتظار
  • نرگس سبزی

آخرین مطالب

  • بازاری دوستدار اهل بیت
  • سوال: فرق بین رزق حلال و رزق طیب در چیست؟
  • به دشمن خوش بین مباش
  • خودرو خوب حق مردم است..
  • بورس، امروز هم اوج گرفت!
  • آقای هوافضای سپاه
  • مشکل معیشت مردم در وین و واشنگتن
  • علت کاهش قدرت خرید
  • پای درس حضرت علی (علیه‌السلام)
  • دپوی ۶میلیون تن کالای اساسی در گمرک
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس